Урок №1
Тема: Земноводні. Загальна характеристика класу. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки. Лабораторна робота №12 «Порівняння скелетів земноводних та риб».
Мета: ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя земноводних, будови та процесів життєдіяльності земноводних; розвивати логічне та критичне мислення; виховувати любов та бережливе ставлення до природ;визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами; розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника; прищеплювати любов до живої природи, формувати науковий підхід до її пізнання.
Обладнання та матеріали: таблиці, малюнки, фотографії, які ілюструють скелет, зовнішню та внутрішню будову.
Терміни та поняття: Земноводні, заціпеніння, повіки, мигальна перетинка, барабанна перетинка, резонатори, ноги, стегно, гомілка, плавальна перетинка, плече, передпліччя, кисть, крижовий відділ, хвостова кістка, пояси кінцівок, плечовий пояс, груднина, ключиця, вороняча кістка, лопатка, тазовий пояс, тазові кістки, дванадцятипала кишка, жовчна протока, підшлункова залоза, пряма кишка, ротоглоткова порожнина, шкірне дихання, великі півкулі, середнє вухо, стремінце.
Хід уроку.
1.Організаційний момент
2.Мотивація навчальної діяльності учнів.
*Сьогодні ми розглянемо тварин, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра;
*Деякі є настільки ядовиті, що можуть вбити людину (наприклад, дереволаз );
*Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах;
*Виводять «серенади», які чути на великих відстанях;
*Здатні турбуватися про потомство.
Це, звісно, Земноводні ( Амфібії).
3.Вивчення нового матеріалу.
А).Загальна характеристика земноводних.
Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).
Б). Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба , двох пар кінцівок й хвоста Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.Але волога, що міститься в слизові, на суходолі весь час випаровується, тому втрата води в амфібій через шкіру значно більша, ніж у інших наземних хребетних. Саме тому амфібії тримаються місць, де вологість висока,- там випаровування зі шкіри менше. Земноводні води не п»ють, вони відновлюють її кількість в організмі, вбираючи вологу через вологопроникну шкіру.Пострибає жаба по зарошеній траві, посидить у сирому містечку- і набереться води. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Б). Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба , двох пар кінцівок й хвоста Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.Але волога, що міститься в слизові, на суходолі весь час випаровується, тому втрата води в амфібій через шкіру значно більша, ніж у інших наземних хребетних. Саме тому амфібії тримаються місць, де вологість висока,- там випаровування зі шкіри менше. Земноводні води не п»ють, вони відновлюють її кількість в організмі, вбираючи вологу через вологопроникну шкіру.Пострибає жаба по зарошеній траві, посидить у сирому містечку- і набереться води. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Мал.1. Зовнішня будова жаби озерної
Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
В). Внутрішня будова і процеси життєдіяльності. Скелет земноводних складніший, ніж у риб . Хребет поділений
на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.
Череп переважно хрящовий.
Мал.2. Скелет жаби.
Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.
Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.
Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток. Кінцівки закінчуються пальцями (переважно п'ятьма). Мускулатура. У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).
В ході розповіді вчителя учні розпочинають заповнювати таблицю в робочих зошитах, сторінка 69
Індивідуальна самостійна робота за картками (використовуючи матеріал підручника, параграф36, дати відповіді на запитання). В ході відповідей учні продовжують заповнювати таблицю в зошитах.
Картка №1. Травна система.
1.У чому полягають функції травної системи?
2.Чим живляться земноводні?
3.Як жаби захоплюють їжу?
4.Поясніть функцію очних яблук у процесі травлення.
5.Складіть і поясніть схему проходження їжі.
Картка №2. Видільна система.
1.Що входить до системи виділення? Складіть схему.
2.Назвіть продукти обміну речовин, що виводяться з організму земноводних через органи, що показані на вашій схемі.
3.Поясніть схему.
НАЗОВНІ
Картка №3. Дихальна система.
1.Які функції виконує дихальна система?
2.Як дихають земноводні?
3.Які органи дихання мають личинки й дорослі земноводні?
4. Які органи беруть участь у диханні під час перебування у воді?
5.Вкажіть шляхи, якими повітря потрапляє в легені.
Картка №4. Кровоносна система.
1.Які функції виконує кровоносна система?
2.Яку будову має серце?
3.Заповніть схему.
↙ ↓ ↘
4. Скільки кіл кровообігу у земноводних?
Картка №5. Нервова система та органи чуття.
1.Які функції виконує нервова система земноводних?
2.Яку будову має нервова система земноводних?
3..Заповніть схему.
↙ ↓ ↓ ↘
Г).Виконання лабораторної роботи №12 «Порівняння скелетів земноводних та риб» ( у робочому зошиті ).
4.Корекція знань.
Які відмінності у будові скелета земноводних та риб?
- Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток;
- Скелет міцніший як у риб, оскільки підтримується тіло на суходолі;
- Є шийний хребець і голова рухомо з’ єднується з хребтом;
- З’ являються п’ ятипалі кінцівки;
- Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам.
5.Домашнє завдання:
Вивчити параграф 36; у робочому зошиті сторінка 70 (завдання №5)


Немає коментарів:
Дописати коментар