вівторок, 24 січня 2017 р.

Кількість і розташування населення Землі. Людські раси.

Урок географії у 6 класі
Тема. Кількість і розташування населення Землі. Людські раси. 
 Мета: формування знань про кількість населення Землі та причини її змін, про людські раси та фактори, що сприяли їх виникненню; ознайомлення з особливостями розташування населення на Землі; розвиток первинних практичних навичок аналізувати карту «Густота населення Землі»,  практичних навичок визначати за картою райони формування та сучасного проживання представників різних рас; ознайомлення з дослідницькою роботою М. М. Міклухо-Маклая та сприяння розумінню рівності всіх рас на Землі.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль,  статистичний  матеріал динаміки кількості населення,  презентація.  
Опорні поняття: населення, народжуваність, смертність, природні умови, частини світу.
Базові поняття: кількість населення, густота населення, розташування населення, раси: європеоїдна, монголоїдна, негроїдна раси, австралоїдна ; змішані раси, аборигени.

ЗМІСТ УРОКУ
I.               Організаційний момент
1.Привітання
2.Метод асоціації: у робочому зошиті  намалюйте смайлика свого настрою.
І який би смайлик не  намалювали   ви, посміхніться один одному, хай цей настрій буде з вами до кінця уроку.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь
 • Які оболонки Землі вам відомі?
Завдання 1.
З даного переліку понять, що стосуються оболонок Землі,   виділити ті, що стосуються конкретної оболонки.
Гідросфера:річка, озеро, затока, джерело, море, солоність.
Літосфера: землетрус, вулкан, Джомолунгма, літосферна плита, материк, мантія.
Атмосфера: тиск, вітер, температура, дощ, кисень , тропосфера.
Біосфера: бактерії, життя, гриби, тюльпан, вишня, мавпа.



  

річка
Озеро

затока
джерело
солоність
Море

землетрус
вулкан
Джомолунгма
літосферна плита
Материк

мантія
тиск
вітер
температура
Дощ

кисень
тропосфера
бактерії
життя
гриби

тюльпан
вишня
мавпа


IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
 Прийом «Дивуй

Люди оточують нас скрізь – на вулиці, у магазині, в кіно, у транспорті. Всі вони дуже різні, не схожі одні на одних. На теле- і кіноекранах ти щоденно бачиш цілий калейдоскоп людських облич, які відрізняються один від одного кольором шкіри, волосся, очей, формою голови, обличчя. Багато людей виділяються одягом, способом життя. Але всі люди, що живуть нині на Землі, належать до одного біологічного типу – Homo sapiens, що означає – Людина розумна і  всі разом вони складають людство — населення Землі. Незважаючи на всю свою різноманітність, людство єдине і живе у спільному домі під назвою Земля. Скільки ж людей живе на Землі? Що таке людські раси? Чим вони відрізняються одна від одної?    На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповіді сьогодні на уроці.
Тема сьогоднішнього уроку «Кількість і розташування населення Землі. Людські раси.»(записують у зошит). 
IV. Вивчення нового матеріалу
1.  Гіпотеза про походження людства на Землі.
Серед вчених немає  єдиної думки про час появи людини на Землі. Місце, де з»явилась  і проживала перша людина, теж є предметом  наукових суперечок.  Більшість вчених вважають, що люди проживають на Землі давно, понад 3-5 млн.років. Вважають, що  прабатьківщиною  наших предків  була Східна Африка. 
Це підтверджують археологічні розкопки  і дослідження вчених  у цьому регіоні. З Африки люди розселялися  в інші частини світу- Європу, Азію, Австралію. 
Первісне заселення  території України  здійснювалося  із західної частини Передньої Азії  та з півдня Центральної Азії.  Спершу  заселяли  південні і західні  регіони  Закарпаття.  Біля смт. Королево Виноградівського  району Закарпатської  області знайдено  найдавнішу стоянку людини.(знайти на карті це місце).
       Всі люди, які проживають на Землі, становлять людський рід, або людство, населення.
Населення -  сукупність людей, що мешкають на всій Землі, або в межах  окремої території - материка, країни, району, населеного пункту.
      Населення  вивчають багато  суспільних і природничих наук, однією з яких є демографія. Ця наука, назва якої  переводиться  з грецької як «опис народу», вивчає процеси  формування  кількості і складу  населення, а також особливості  розміщення населення.

2. Зміни кількості населення на Землі:
а)  Робота  за запитаннями  з  діаграмою  «  Динаміка чисельності населення  Землі».
 1.Як змінювалась кількість населення Землі протягом історичного часу?
2.Коли швидше зростала кількість населення на планеті- в минулому  чи в останні сотні років?
  б) з’ясування причин низьких темпів приросту населення в минулому та високих — останніми століттями (прийом «Мозкова атака»)
 3.Яка причина того, що кількість населення останні сотні років стала стрімко зростати?
 (У минулому  людина дуже залежала  від природних умов, їй важко було  долати епідемії і голод. У останні 400 років  почалась стрімке зростання  кількості населення, адже  залежність людини від природи стала меншою, розвивається  техніка і медицина.) 

Нині кількість населення щорічно зростає майже на 90 млн.  Це означає- щосекунди на світ з»являється 3 людини, щохвилини- 180,  за добу260 тис.осіб. За даними вчених, загальна кількість населення Землі до 2025року складе близько 8 млрд людей. 

в) способи визначення кількості населення країни.
       Для того, щоб дізнатись, скільки людей мешкає в окремій країні, проводять перепис населення через кожні 10 років.  Перші переписи населення було здійснено у Китаї  ще 3 тис.років тому.  У США  перепис населення  проводять з 1790 року, у Великій Британії- з 1801 р., у Росії- - з 1897 року. Під час перепису кожен житель заповнює опитувальний аркуш, куди вписує різі відомості про себе.   В Україні     перепис населення був проведений у 1989 році, а новий - у 2001 році.       За даними перепису населення 1989 року на території України мешкало 51,7 млн.осіб. У 2001 році на території України проживало  48,5 млн. осіб.
На даний час в Україні проживає  45,4 млн.осіб, у Рівненській області- 1,159 тис, Демидівському районі-  14796 (на 01.08.2013),  в селі Глибока Долина- 319, Рогізне-723.
-Розгляньте таблицю «Географія розселення Землі»  
Географія заселення Землі
Частина світу
Частка в загальній кількості  населення Землі, %
Європа
14,3
Азія
60
Африка
11,4
Америка
 13,8
Австралія і Океанія
0,5
1.У якій частині світу немає постійного населення?
2.У якій частині світу  мешкає найбільша кількість людей? Чому? Найменша? Чому?

3. Розташування населення на Землі:
а) Формування поняття «густота населення».
       Середню кількість жителів на 1км2  території відображає  густота населення. Щоб визначити її, потрібно кількість населення поділити на площу території, на якій вона проживає. Отже, якщо   кількість населення Землі  7200 млн.осіб,  а площа суходолу  149 млн. км2, то густота населення планети 48 осіб на 1 км2.
Населення Землі розміщене дуже нерівномірно: на 7% територій суші зосереджено 70% населення.  Густота населення в цих районах складає декілька сотень чоловік на 1 км2. У той же час на більшій частині населеної суші  густота населення не перевищує 5 чол/км2, а 15% суші взагалі не заселено.
б) Аналіз карти «Густота населення Землі». Виділення   районів з високою та низькою густотою населення (робота в парах з атласами, з картою на слайді)
Проаналізуємо  карту «Розміщення  населення на Землі» . Одна група учнів випише в зошити  райони з високою густотою населення, друга- з низькою.  
Райони з високою густотою
Населення
 Південна і південно-східна Азія, Європа, схід Північної Америки, захід Африки
Райони з низькою густотою населення
   Австралія, північ Африки
       - Чи є на світі території, які не заселені людьми?(Антарктида, Гренландія). Чому?
в) З’ясування причин нерівномірного розташування населення на Землі;
       Таке нерівномірне розміщення населення викликане рядом взаємозв'язаних чинників:
- природними
- історичними
- демографічними
- соціально-економічними.
       Люди ще в  давнину селилися в районах із сприятливими умовами для життя, проте у міру розвитку господарства його розміщення стало робити вирішальний вплив на розміщення населення. Люди селяться в районах з розвиненою промисловістю, сільським господарством, уздовж транспортних магістралей.
 Також високий або низький природний приріст помітно впливає на щільність розселення людей. У даний час половина людства проживає в 200-кілометровій приморській смузі. 
  г) розташування і густота населення України.
Обчислення середньої густоти:
45 400 000 чол. : 603 700 км2 ≈ 75,2 чол/км2.
      Найбільша густота населення   України у Донбасі: Донецькій(176), Луганській області( 91), друге місце- центральні області, третє- Придніпров»я і Північний Схід.  Густо заселені і Львіська, Івано-Франківська, Чернівецька області  (100 чол.км2).
        Чому?
       Найнижча – на Поліссі та півдні України .Чому?

4. Основні раси:
 Серед великої кількості людей на планеті   немає   цілком однакових. Існує безліч міфів про походження   відмінностей між ними.  Так північноамериканські індіанці, побачивши блідолицих (так вони називали європейців) і завезених в Новий Світ з Африки  темношкірих рабів, пояснили причини їх появи так.
       Одного разу  боги виліпили з глини фігурки людей і помістили їх у піч випалювати. Після випалювання  вони набрали червонуватого кольору- це були  індіанці.
        В наступний раз  боги заговорились  і забули вчасно  вийняти фігурки з печі. Ті обвуглились і  стали чорні, як головешки.  Так виникли негри.  А потім уже боги,  боячись перепалити  глиняні  статуетки, вийняли їх раніше часу і вони получились  блідо-рожевого кольору.  Так появились європейці.
       - Чи доказує цей міф спільне походження людей?
       - За якими зовнішніми ознаками відрізняються люди один від одного?
Група людей з схожими  зовнішніми  ознаками  називають расою. Вчені-етнографи виділяють  4 основні людські раси: європеоїдну, монголоїдну, негроїдну( екваторіальну) та австралоїдну.
  а) Аналіз зображень  представників різних рас, з’ясу­вання відмінностей між ними.
У людей європеоїдної раси зовнішній вигляд  різниться. У людей, що живуть у північних районах– світла шкіра, вузький, довгий ніс, м'яке,  світле, іноді хвилясте волосся. 
 У людей, що живуть у південних районах–  смаглява  шкіра, вузький, довгий ніс,  волосся темне.
 Людям монголоїдної раси притаманний жовтуватий колір шкіри, жорстке, пряме, чорне волосся, плоске лице. Люди цієї раси мають вузький розріз очей.
 Люди негроїдної раси мають темну, переважно коричневу шкіру, чорне, кучеряве волосся, темні очі, широкий ніс і повні губи. У дорослих чоловіків майже не росте борода.
 Австралоїдів від негроїдів відрізняють світліший колір очей та хвилясте волосся. Цю расу складають корінні народи Австралії й навколишніх островів (аборигени). На відміну від інших рас, австралоїдна раса не набула значного поширення і є найменш чисельною, та навіть знаходиться під загрозою зникнення.
       -То чому ж, на вашу думку, виникли  зовнішні відмінності між    людьми?
Люди здавна живуть  у неоднакових  природних умовах- різні кліматичні умови, висота місцевості, рельєф, вода, грунти, рослинний і тваринний світ. Природні умови активно впливають на формування  зовнішності людини:  будови тіла,  кольору шкіри, розрізу очей, формі голови,  носа, брів, формі та кольорі волосся. Ці фізіологічні ознаки передаються  спадково від батьків до дітей, з покоління в покоління незалежно від  місця проживання.
бАналіз карти «Раси». З’ясування районів проживання представни­ків різних рас.
       Представники європеоїдної раси  населяють Європу та  частину Азії, чимало переселилось на інші материки.
Представники монголоїдної раси   населяють Азію   та є корінним населенням  Америки- індіанці.
Негроїдна раса заселяє Африку, багато в Америці-нащадки негрів-рабів, вивезених з Африки.
Австралоїдна раса- здебільшого у Австралії та на островах Тихого океану.

 5. Поняття про змішані раси та причини їх виникнення.
       Не всі люди належать до цих рас.  Із зростанням кількості населення  представники різних рас  постійно змішувалися. Тому расові відмінності поступово стираються.  Виникли змішані раси –метиси(нащадки шлюбів  індіанців та європейців), мулати ( нащадки негрів та європейців).
6. Рівність рас:
а) причини виникнення теорії про нерівність рас (прийом «Про­блемне питання»)
       У період Великих географічних  відкриттів і наступні роки європейці освоювали нові території в Америці, Африці, інших районах Землі. У гонитві за  багатством  вони часто  поневолювали місцеве населення.  Представників  монголоїдної,  негроїдної, австралоїдної рас вони  вважали відсталими  у розумовому і фізичному розвитку. 
       Щоб виправдати дії  колонізаторів, які мали характер расової дискримінації, учені висували помилкові   докази переваги європеоїдної раси  над іншими, забуваючи, що  ще в давнину існували держави  на територіях,   не заселених європеоїдами.  Так, ще до  нашої ери Давній Китай  був державою  з високим  рівнем  науки, культури, техніки. В результаті  серйозного наукового вивчення  людей різних рас  вчені дійшли висновку, що всі раси  рівні за своїм  розвитком.

б) дослідження М. М. Миклухо-Маклая  (випереджуюче завдання)
   М. М. Миклухо-Маклай — учений-антрополог.
Про нього написано багато книжок, але найкраще свої подорожі він описав у щоденниках, які було видано під назвою «Людина з Місяця».
У 1870 році вчений оселився на острові Нова Ґвінея, де мешкали представники екваторіальної раси — папуаси.
У статті "Чому я вибрав Нову Гвінею?" Миклухо-Маклай писав, "що саме на цьому маловивченому острові первісні люди менш за все підпадали під вплив цивілізації і це відкриває виняткові можливості для антропологічних і етнографічних досліджень".
        Племена і селища були тут роз'єднані і постійно ворогували одне з одним; кожен чужоземець, будь він білий або чорний, вважався небажаним гостем. Миклухо-Маклай першим спустився в шлюпку. На березі струмка, біля моря, матроси і корабельні теслі зрубали перший російський будинок на Новій Гвінеї - будинок Маклая. 
З кожним днем він усе більше переконувався в цілковитій помилковості теорій про існування «нижчих» рас, нездатних до розумового розвитку. Миклухо-Маклай зумів завоювати авторитет і довіру тубільців, які переросли в міцну прихильність. Щоправда, для цього вченому довелося виявляти вина­хідливість і кмітливість. Надзвичайна мужність, самовладання та вміння правильно підійти до папуасів неодноразово виручали Маклая під час його подорожей Новою Ґвінеєю та сусідніми островами.
Папуаси вважали, що він прийшов з Місяця, і одного разу вирішили переконатися в його безсмерті. Їм страшенно хотілося випробувати, чи помре ця дивна біла людина з Місяця, якщо її, наприклад, простро­мити наскрізь списом. Випадково Маклай дізнався про це і спочатку розгубився. Потім узяв зі стіни списа, подав його одному папуасу та спокійно запропонував здійснити задумане випробування. Папуас узяв спис, розмахнувся і... опустив зброю. За його словами, тепер він цілком переконався, що вбити людину з Місяця неможливо: інакше навіщо вона сама пропонувала б простромити себе?
        Миклухо-Маклай лікував папуасів, давав їм корисні поради. Незабаром жителі селищ полюбили Миклухо-Маклая, називаючи його "Тамо-рус" - "російська людина". Пізніше по всьому узбережжю поширилася чутка, що Миклухо-Маклай не тільки "Тамо-рус", але і "Караан-тамо" - "людина з місяця" або "місячна людина".
 Отримавши доступ до місцевих сіл, Миклуха-Маклай почав свої дослідження. Черепи своїх родичів папуаси викидали поблизу хатин, але нижня щелепа зберігалася підвішеною до стелі домівок. Ученому довго не вдавалося знайти цілий череп. Миклухо-Маклай збирав колекцію зразків волосся папуасів і, щоб не скривдити їх, відрізав пасма свого густого хвилястого волосся і вимінював їх на пучки чорного волосся папуасів. Завдяки цій хитрощі місцеві жителі дозволяли Миклухо-Маклаю  проводити свої дослідження. Миклухо-Маклай установив, що волосся папуасів нічим не відрізняються від волосся європейців.
 Понад рік прожив він у хатині на березі океану. Тут він написав "Антропологічні замітки про папуасів Берега Маклая у Новій Гвінеї". довівши, що  так звані первісні народи здатні до розумового розвитку, як і інший народ на Землі. 
Отже, люди різних рас відрізняються одні від одних лише зовні. А в навчанні, спорті, музиці, роботі вони можуть бути однаково успішними.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Дати відповідь на запитання:
-Яка кількість населення Землі?
-Які причини впливають  на кількість населення?
-Які  причини  нерівномірного розміщення населення Землі?
- Як визначити густоту населення?
-На які раси поділяється населення Землі? 
2.Прийом «Географічний практикум»
Завдання. Опишіть свою зовнішність з огляду на теорію про раси та зробіть ви­сновок про свою приналеж­ність до певної раси.

 VI. Підсумок уроку
 Виставлення оцінок за роботу на уроці.
 Смайлик!
VII. Домашнє завдання
-Опрацювати текст параграфа   56.
-Наведіть приклади відомих вам видатних особистостей минулого та сучасності, які належать до різних рас.



Немає коментарів:

Дописати коментар